Pierwsze kroki w promocji strony internetowej w sieci
Strona www to dopiero początek przygody w Internecie. Aby użytkownik na nią trafił należy mu to ułatwić otwierając szeroko jak największą ilość drzwi przenoszących do strony. Istnieje wiele sposobów promocji serwisu internetowego. Czynności wymienione w tym artykule są bazą i wymagają dyscypliny oraz zaangażowania. Nie jest to więc coś do wykonania raz w 15 minut. Należy średnio spędzać 30minut dziennie na promocję swojej strony by móc uzyskać po wielu miesiącach jakąś sensowną liczbę unikalnych użytkowników UU. Nie zapominaj, że takie serwisy jak YouTube, Facebook, Google, WP, Allegro nie były z dnia na dzień znane – proces trwa latami. A więc nie poddawaj się nigdy!
1. Portale społecznościowe
Kto nie słyszał o portalach społecznościowych typu Facebook, Instagram, TikTok czy X (dawniej Twitter)? Zapewne jedynie osoba nie posiadająca dostępu do mediów. Te gigantyczne serwisy w kilka lat stały się potęgami skupiającymi miliardy użytkowników spędzających znaczącą ilość swoich dni na „scrollowaniu” w dół. Nie popieramy takiego trybu, aczkolwiek dostosować się do niego trzeba, w innym wypadku zamykamy bramy wjazdowe do firmy. Prócz najpopularniejszych serwisów społecznościowych znajdują się w sieci również mniej popularne portale społecznościowe które skierowane są zazwyczaj w pewną niszę lub kraj. Warto również przy kampanii social media wziąć je pod uwagę (zobacz listę portali społecznościowych).
Dla przykładu w Polsce popularna była swego czasu platforma naszaklasa (nk.pl), dla poszukujących pracy i kontaktów biznesowych stworzono goldenline czy Linkedin, dla fotografów powstał w Internecie serwis flickr, większość grafików publikuję pracę na behance, kobiety zakładają profile na pinterest a programiści dzielą się kodem na github.
Takich mniejszych portali społecznościowych jest bardzo wiele i do swojej kampanii warto wybrać prócz 3 mocarzy (Facebook, TikTok+, X) kilka pobocznych, mniej popularnych serwisów lecz bardziej skierowanych w Twoich potencjalnych Klientów. Konkurencja na nich jest dużo mniejsza, a więc większa szansa dotarcia do Klienta przy odpowiedniej akcji.Co zrobić?
- Załóż konta na wybranych portalach społecznościowych
- Uzupełnij wszystkie pola w szczególności link do strony internetowej
- Udostępniaj cyklicznie nowe posty (niebawem przygotuję przykładowy harmonogram postów)
- Wypowiadaj się z firmowego profilu pod gorącymi tematami
- Wymieniaj się linkami z innymi (tzw. share for share, s4s)
2. Blog
Jeżeli czujesz się na siłach by cyklicznie tworzyć ciekawe posty zawierające poszukiwane informacje warto stworzyć blog internetowy. Możesz go zarówno prowadzić bezpośrednio w swoim serwisie internetowym pod szyldem firmy jeżeli Tobie na to pozwala system (gorąco polecamy tą opcje) lub za pośrednictwem darmowych blogów on-line. Blog często pozycjonuję się w wynikach na tzw. długi ogon (z ang. Longtail), czyli zamiast pozycjonować konkurencyjną frazę typu „akwarium” lub „buty sportowe”, dzięki blogowi możesz ustawić się wysoko na frazy o niskiej konkurencyjności jak np. „jakie wybrać akwarium dla takiej rybki?” lub „jak wybrać buty do biegania?”. Jest to tak naprawdę wtedy esencja kontaktu z Klientem zachowana w obrębie Internetu. Ja tobie przekażę informację, byś Ty mógł lepiej dokonać wyboru w moim sklepie – nie przypomina Tobie to czegoś? Jasne, takich ludzi niosących pomoc spotykasz wszędzie w sklepach stacjonarnych. Nie dasz rady przejść przez alejkę telewizorów w MediaMarkt bez pytania od konsultanta – „Czy życzyłby sobie Pan pomocy przy doborze sprzętu audiowizualnego?” Jest to podobna zasada, tyle, że w tym momencie Internet staję się Twoim sklepem stacjonarnym i jak zainteresujesz Klienta przechodzącego to skorzysta z Twoich usług.
Co zrobić?
• Zastanów się jakie pytania zadają sobie Twoi przyszli Klienci przed wyborem który mógłby ich do Ciebie przyprowadzić.
• Stwórz tematy dla przynajmniej 10 najbardziej trafionych w Twojej opinii pytań.
• Przygotowując artykuł pamiętaj by:
– pomagał użytkownikowi
– był przygotowany przynajmniej na 2000 znaków
– zawierał śródtytuły, pogrubienia, podkreślenia oraz hiperłącza do innych wpisów
– miał w treści powtórzone frazy kluczowe wybranego tematu
W kolejnym etapie masz dwie możliwości
• Blog na własnej stronie www (najlepsza opcja)
Może być zarówno w formie zakładki www.domena.pl/blog jak i jako subdomena czyli www.blog.domena.pl. Gdy taki blog trzymasz bezpośrednio u siebie masz 3 pewności:
1. Nie zniknie z dnia na dzień (niestety nie wiesz kiedy ale nawet Twitter może przestać jutro funkcjonować.)
2. Wzmacnia PageRank, TrustRank domeny (jest to zmienna która wpływają na ogólną pozycję strony w Google)
3. Klient jest już u Ciebie na stronie i jest o krok od przejrzenia Twojej oferty
• Blog na darmowych serwisach
Jeżeli nie masz możliwości prowadzić blog bezpośrednio u siebie – nie masz takiej funkcji na stronie – to napisz do nas (nie no żartuję:)… to zawsze pozostaję Tobie możliwość utworzenia bloga za darmo na specjalnych witrynach do tego przystosowanych np. blogger.pl, blox.pl (tutaj znajdziesz listę wszystkich serwisów blogowych). Takie blogi również dobrze się pozycjonują na długi ogon i pozwalają uzyskać pozytywny efekt. Nie masz jednak możliwości wstawienia produktów lub oferty w dodatkowych pozycjach wokół artykułu. Musisz więc pamiętać by wstawiać sporo hiperłączy do Twojej strony w artykule, by nakierować Klienta na Twoją stronę.
3. Katalogi internetowe
Katalogi internetowe w tym między innymi wyszukiwarki firm są wciąż popularną bazą wyskokową dla szukających użytkowników i warto szczególnie w tych największych mieć informacje o swojej firmie. Najpopularniejsze katalogi w Polsce to np. Panorama Firm, Firmy.net, Katalog WP, Katalog Onet (niebawem przygotuję listę 100 katalogów internetowych). Katalogi z jednej strony dają możliwość trafienia użytkownika przeszukującego daną bazę a z drugiej strony podnosi pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach.
Co zrobić?
• Zbierz listę katalogów internetowych
• Utwórz dla każdego katalogu unikalny opis o firmie (zasada SEO)
• Uzupełnij wszystkie pola w szczególności link do strony internetowej.
• Pinguj wpis do katalogu
4. Fora duskusyjne
Na forach internetowych ludzie najczęściej doszukują się odpowiedzi na swoje pytania. Zazwyczaj gdy szukasz opinii lub recenzji jakiegoś produktu trafiasz na jakiś wątek forum w którym omawiany jest dany temat. Wyobraź sobie, że osoba która będzie poszukiwała odpowiedzi na swoje pytanie dostanie od Ciebie odpowiedź. Ba, nie dość, że ona dostanie odpowiedź to i kolejni poszukujący w wyszukiwarkach trafią na ten wątek i również w Twojej wypowiedzi mogą doszukiwać się wymarzonej informacji. Jeżeli jesteś w stanie w miarę regularnie przeszukiwać wątki oraz prowadzić aktywne dyskusje z użytkownikami to masz dużą szansę zdobycia nowych Klientów. Co lepsze na forach możesz po przekroczeniu jakiejś liczby postów udostępniać w stopce link do swojej strony www – ma to pozytywny wpływ na pozycję strony w Google.
Co zrobić?
• Znajdź fora nawiązujące tematyką do Twojej branży (im więcej tym lepiej)
• Załóż konta oraz wypełnij w pełni profil, nie zapominając o linku do strony
• Przeszukuj nowe tematy i odpowiadaj jako pierwszy
5. Komentowanie na blogach
To jeden z takich moich ulubionych patentów. Ale trzeba umieć odpowiednio do tego podejść, by się nie spalić jako spamer. Najważniejsze to przeczytać wybrany wpis by móc nawiązać w pewien sposób do wpisu autora i rozpocząć dyskusje. Gdy uda nam się wciągnąć autora w dyskusję to rozwijamy temat tak by spróbować kogoś jeszcze wprowadzić do rozmowy. Jeżeli nam się to uda, mamy zagwarantowaną sympatię autora blogu któremu rozkręcamy zainteresowanie oraz wyłaniamy wśród wszystkich pojedynczych komentarzy rozmową nasz komentarz. Komentarze które dostają wiele odpowiedzi się wyróżniają i trafiają zazwyczaj na samą górę komentarzy tuż po zakończeniu artykułu. Możemy wtedy bez skrupułów komentować z nazwą firmy lub dorzucać pod koniec dyskusji link nawiązujący do rozmowy, albowiem nie będzie to odebrane przez autora jako natrętne spamowanie.
Co zrobić?
• Zbierz listę najciekawszych blogów które nawiązują tematem do Twojej branży
• Śledź na bieżąco lub zapisz się do RSS wybranych blogów
• Komentuj świeże wpisy próbując wciągnąć w rozmowę autora oraz czytających
6. Mailing
Jeżeli posiadasz bazę e-maili wciąż dającym dobrą konwersje metodą jest mailing. Oczywiście, słyszy się, że nie przynosi to skutków i zazwyczaj jest usuwane. Ale gdy się nad tym głębiej pomyśli to usuwamy to co nam się nie podoba a nie wszystko. Ile razy dałem się nabrać i skupiłem swoją uwagę na minutę przy e-mailu który gdyby nie został do mnie wysłany z kampanii mailingowej nigdy nie dotarłby do mojej świadomości. Wszystko więc zależy od jakości zarówno bazy do której się wysyła jak i informacji którą się wysyła. Pamiętam gdy pierwszy raz udało mi się uzyskać bounce zwrotny powyżej 20%, byłem zdziwiony w zachwycie ale pozwoliło mi to uświadomić, że wszystko zależy po prostu od jakości.
Co zrobić?
• Zbierz dobrą bazę mailową
• Stwórz e-mail wyłącznie pod mailing np. news@domena.pl
• Stwórz stronę docelową (landing page)
• Wysyłaj mailing na raty – po np. 100 adresów docelowych co 15 minut.
Jeżeli interesują Cię inne możliwości reklamy w sieci to sprawdź koniecznie kolejną cześć wpisu która ukażę się w kolejnym miesiącu. Jeżeli nie chcesz o tym zapomnieć to subskrybuj nasz blog a podeślemy Tobie maila świeżo po udostępnieniu nowego postu.